PAP life
Użytkownik:
Hasło:
Kontakt z redakcją


18.03.2014, 10:10  Na ścieżkach nauki  Rozmaitości  Zdrowy styl życia
wstecz

Żelazo - jak ważna jest jego suplementacja?


Pomaga w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny, transporcie tlenu w organizmie oraz zmniejszaniu uczucia zmęczenia i znużenia. Żelazo, niedobory tego pierwiastka prowadzą do anemii.

Żelazo jest mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) niedobór tego pierwiastka jest najczęstszym i najbardziej powszechnym zaburzeniem żywieniowym na świecie.


Specjaliści WHO zwracają uwagę, że niedobór żelaza i anemia związane są nie tylko z poważnymi konsekwencjami dla zdrowia. Ich zdaniem wpływają także na zmniejszenie wydajności w pracy.


"Na niedobory żelaza najbardziej narażone są niemowlęta od 4 miesiąca życia, dzieci, młodzież, kobiety w ciąży, osoby odchudzające się, wegetarianie, osoby z chorobami przewodu pokarmowego oraz osoby starsze" - wylicza Joanna Szczepkowska dietetyczka współpracująca z marką Szelazo+SR.


Deficyt żelaza powoduje zaburzenia w produkcji hemoglobiny, co prowadzi do niedokrwistości, czyli anemii oraz niedotlenienia komórek i tkanek.


Ich objawy to bladość, osłabienie, uporczywe bóle głowy, utrudnione zapamiętywanie, mniejsza aktywność, szybkie męczenie się, niższa odporność, a u dzieci dodatkowo słabszy rozwój psychiczny i spowolniony wzrost. U kobiet w ciąży niedobór żelaza może spowodować wady płodu, a nawet poronienie" - zauważa Joanna Szczepkowska dietetyczka współpracująca z marką Szelazo+SR.


Za niedobór żelaza odpowiada także nieprawidłowo zbilansowana dieta. Współczesne sposoby przygotowywania posiłków coraz częściej prowadzą do utraty najważniejszych pierwiastków i witamin. Żywność wysoko przetworzona jest nierzadko uboga w najważniejsze dla ludzkiego organizmu składniki odżywcze odgrywające istotną rolę w procesach krwiotwórczych. Rośnie też popularność diet odchudzających oraz wegetarianizmu. Wszystko to wpływa na mniejsze spożycie produktów, które są ważnym źródłem żelaza.


"Źródłem żelaza w naszej diecie są podroby, przetwory mięsne z krwią, ryby, drób, żółtka jaj, a także zielone warzywa, buraki, brukselka, pietruszka, suszone owoce, orzechy i pełne ziarna zbóż - mąki, pieczywo pełnoziarniste, otręby, zarodki" - wyjaśnia dietetyk.


Jednak zawartość żelaza w produktach spożywczych nie świadczy o wykorzystaniu go przez nasz organizm. Wiąże się to z przyswajalnością tego pierwiastka. Ma na to wpływ wiele czynników. Ze strony organizmu ograniczająco działają wszelkie infekcje, niewielkie zapasy ustrojowe tego pierwiastka oraz zaburzenia wchłaniania.


W pożywieniu żelazo występuje w dwóch formach - w postaci niehemowej - w produktach pochodzenia roślinnego, przyswajalnej w ok. 5 proc. Oraz w postaci hemowej - w produktach pochodzenia zwierzęcego, przyswajalnej w ok. 20 proc. Przyswajalność utrudniają białka mleka i te zawarte w jajkach, tłuszcze, kawa, herbata, błonnik pokarmowy. Czynnikiem zwiększającym wchłanianie jest witamina C. Podsumowując - przyswajanie żelaza z przeciętnej diety nie jest duże" - ostrzega Szczepkowska.


WHO rekomenduje suplementację żelaza, jako jedno z działań, które pozwala ograniczać występowanie niedoboru żelaza i niedokrwistości. Suplementacja tego pierwiastka zalecana jest przede wszystkim kobietom w ciąży i obficie miesiączkującym, ale też wegetarianom oraz osobom aktywnie poddawanym chemioterapii.


"Przed suplementacją warto skorzystać z porady lekarza. Ponieważ nadmiar tak jak i niedobór jest szkodliwy dla organizmu. W Polsce i na świecie deficyt żelaza jest najczęstszym problemem żywieniowym. W wielu przypadkach suplementacja jest wskazana, a czasami niezbędna. Warto ją rozważyć w przypadku ciągłego osłabienia, przemęczenia, wyraźnego spadku formy psychofizycznej. A także po urazach z obfitym krwawieniem, krwotokiem, przy obfitych czy przedłużających się miesiączkach, przy stosowaniu restrykcyjnych lub nieprawidłowo skonstruowanych diet" - dodaje Joanna Szczepkowska. (PAP Life)


mdn/ zig/



Copyright © PAP SA 2012 Materiały redakcyjne, fotografie, grafy, zdjęcia i pliki wideo pochodzące z serwisów PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A z siedzibą w Warszawie, i chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystywanie dozwolone jest jedynie po zawarciu stosownej umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.