PAP life
Użytkownik:
Hasło:
Kontakt z redakcją


15.01.2020, 18:18  Moda
wstecz

Marka Gucci lansuje męską koszulkę z napisem "impotent"


Słynący z ekstrawaganckich projektów dom mody Gucci znów wywołał kontrowersje. Podczas pokazu najnowszej męskiej kolekcji na wybiegu można było zobaczyć T-shirt z napisem "impotent". Dyrektor kreatywny marki, Alessandro Michele, wyjaśnił, że chciał w ten sposób zwrócić uwagę na zjawisko toksycznej męskości.

Gucci słynie z odważnych, a nawet ekstrawaganckich projektów. Obecny dyrektor kreatywny marki, Alessandro Michele, uznawany jest za jednego z największych modowych wizjonerów, ale i prowokatorów. Uwielbia nawiązywać w swoich kolekcjach do sztuki, zjawisk kulturowych i społecznych. W 2018 roku powszechną konsternację wywołał pokaz kolekcji, podczas którego modele spacerowali po wyglądającym jak sala operacyjna wybiegu, a zamiast torebek dzierżyli w dłoniach repliki własnych głów. Spore zamieszanie wywołał także najnowszy pokaz Gucci.


Znany z zamiłowania do przesuwania estetycznych granic i igrania z modowymi konwencjami Michele po raz kolejny zdecydował się na kontrowersyjny ruch. Podczas prezentacji najnowszej męskiej kolekcji marki Gucci, która odbyła się 14 stycznia w Mediolanie, jeden z modeli miał na sobie białą luźną koszulkę z krótkim rękawem, ozdobioną hasłem składającym się z dwóch nakładających się na siebie wyrazów: "impotent/impatient".


Projektanci odzieży męskiej starali się dotąd, by jej podstawowym przekazem była afirmacja siły i sprawczości. A Alessandro Michele zdaje się akcentować męską bezsilność, mówiąc, że nie jest to powód do wstydu. Gra słów zawarta w haśle prezentowanym na koszulce w odważny sposób wychodzi naprzeciw męskim lękom i frustracjom ("impatient", czyli "niecierpliwy", zazębia się ze słowem "impotent", które oznacza zarówno osobę bezsilną, jak i niesprawną seksualnie).


Projektant pragnął w ten sposób zamanifestować swój sprzeciw wobec toksycznej męskości. Zjawiska, które psycholodzy opisują jako zbiór ograniczających i krzywdzących zachowań, uznawanych powszechnie za typowo męskie. Należą do nich choćby obsesja na punkcie dominacji, wypieranie emocji czy paniczny lęk przed proszeniem o jakąkolwiek pomoc. "Toksyczna męskość w rzeczywistości podsyca przemoc i seksizm. Ale nie tylko. Skazuje ona mężczyzn na to, by sami dostosowywali się do narzuconej wizji męskości w imię społecznej akceptacji" - wyjaśnia designer. Michele mówi więc wprost: patriarchat się skończył. Przynajmniej w świecie mody... (PAP Life)


iwo/ moc/


Załączniki
ITALY FASHION
epa08127159 Italian fashion designer Alessandro Michele attends during the fashion show by Gucci during the Milan Fashion Week, in Milan, Italy, 14 January 2020. The Fall-Winter 2020 Man's collections are presented at the Milano Moda Uomo from 10 to 14 January 2020. EPA/MATTEO BAZZI Dostawca: PAP/EPA.
ITALY FASHION
epa08127159 Italian fashion designer Alessandro Michele attends during the fashion show by Gucci during the Milan Fashion Week, in Milan, Italy, 14 January 2020. The Fall-Winter 2020 Man's collections are presented at the Milano Moda Uomo from 10 to 14 January 2020. EPA/MATTEO BAZZI Dostawca: PAP/EPA.

Copyright © PAP SA 2012 Materiały redakcyjne, fotografie, grafy, zdjęcia i pliki wideo pochodzące z serwisów PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A z siedzibą w Warszawie, i chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystywanie dozwolone jest jedynie po zawarciu stosownej umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.