PAP life
Użytkownik:
Hasło:
Kontakt z redakcją


10.10.2019, 15:15  Na ścieżkach nauki  Zdrowy styl życia  Moda
wstecz

Wyśpij się... na zdrowie


Sen to, obok zbilansowanej diety i aktywności fizycznej, fundament zdrowego trybu życia. Jego brak ma nad wyraz groźne następstwa. Nowe badanie wykazało, że niewystarczająca ilość snu może podwoić ryzyko przedwczesnej śmierci u osób cierpiących na choroby przewlekłe.

Sen odgrywa niebagatelną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Oczyszcza mózg z toksyn, zapewnia nam regenerację - tak fizyczną, jak i psychiczną. Wyspani jesteśmy w stanie efektywniej pracować i uczyć się oraz - jak wykazały badania uczonych z University of California w Berkley - lepiej podejmować złożone decyzje. Brak snu prowadzi tymczasem do przybierania na wadze, a także przyspiesza starzenie się organizmu. Jak dowiedli naukowcy, niewystarczająca ilość snu może ponadto aż dwukrotnie zwiększyć ryzyko przedwczesnej śmierci u osób borykających się z chorobami przewlekłymi.


Badanie uczonych z Pennsylvania State College of Medicine, którego rezultaty opublikowano w czasopiśmie "Journal of American Heart Association" wykazało, że osoby cierpiące na przewlekłe schorzenia, takie jak nadciśnienie tętnicze lub cukrzyca typu 2, są dwukrotnie bardziej narażone na śmiertelny atak serca lub udar, gdy śpią mniej niż 6 godzin. Naukowcy dokonali owego odkrycia przebadawszy 16 tys. dorosłych w wieku od 20 do 74 lat, których stan zdrowia monitorowali przez kolejne dwie dekady.


Niedostateczna ilość snu została w trakcie badań powiązana także z zapominaniem, stresem i obniżonym nastrojem oraz zwiększonym ryzykiem otyłości, cukrzycy i problemów z oddychaniem. Badanie wykazało również, że ilość snu mniejsza niż sześć godzin potęguje ryzyko przedwczesnej śmierci u osób brykających się z chorobami serca lub chorobą nowotworową.


"Nie twierdzimy, że zbyt krótki sen jest przyczyną raka" - zaznacza psycholog i główny autor badania Julio Fernandez-Mendoza. "Wiemy natomiast, że pacjenci kardiologiczni częściej mają problemy immunologiczne, a jest silny związek między snem a układem odpornościowym. U osób, które regularnie się nie wysypiają istnieje podwyższone ryzyko występowania stanów zapalnych. Mamy wiele naukowych dowodów na to, że osoby w średnim wieku, u których występują czynniki ryzyka chorób serca, takie jak nadciśnienie czy cukrzyca, są bardziej narażone na rozwój raka" - dodaje.


Pamiętajmy, że zalecana ilość snu dla osoby dorosłej wynosi od siedmiu do dziewięciu godzin na dobę. Aby lepiej sypiać, zrezygnujmy z używania urządzeń elektronicznych tuż przed udaniem się na nocny spoczynek, wieczorem spacerujmy, ostatni posiłek starajmy się zjeść przynajmniej 2 godziny przed snem, a w sezonie grzewczym wyłączajmy na noc ogrzewanie. Pomoże nam to zadbać o komfort zasypiania, co sprzyja uzyskaniu optymalnej ilości snu. Ta zaś jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. (PAP Life)


iwo/ jbr/


Załączniki
KOBIETA SYPIALNIA, SEN
Warszawa, 08.09.2017. A?piÄ?ca kobieta w sypialni, w A?AłA1ku. (jt/am) PAP/Jacek Turczyk ***UWAGA!!! ZDJÄ�CIA NIE MOGÄ? BYÄ? WYKORZYSTANE DO TEMATA?W O CHOROBACH WENERYCZNYCH ORAZ PSYCHICZNYCH Z WYA�Ä?CZENIEM DEPRESJI***

Copyright © PAP SA 2012 Materiały redakcyjne, fotografie, grafy, zdjęcia i pliki wideo pochodzące z serwisów PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A z siedzibą w Warszawie, i chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystywanie dozwolone jest jedynie po zawarciu stosownej umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.